Cinta…..

30 01 2010

1. Apabila kita menyebut perkataan cinta, acap kali kita sering kaitkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Tetapi jangan salah sangka, cinta ini banyak maksudnya yang tersirat.

2. Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi keempat, cinta ini bermaksud sayang dan kasih kepada sesuatu, sebagai contoh cinta akan negara, tuhan, ibu bapa, dan sebagainya.

3. Sebagai seorang yang beragama Islam kita wajib cinta akan ALLAH dan Rasulnya, supaya kita tidak akan tersesat didalam perjalanan yang kian berliku. Berzikir dan berselawat menunjukkan kita ini cinta akan ALLAH dan rasulnya.

4. Cinta kepada ibu dan bapa merupakan cinta yang perlu ada kepada dalam diri setiap insan kerana jika kita cinta akan mereka umpama setapak ke syurga, begitu jualah dengan wanita atau isteri, cintailah dan taatlah kepada suami selagi sisuami tidak melanggar ajaran agama yang satu.

6. Kepada pasangan yang sedang bercinta, jangan lupa akan batasan agama supaya kita ini biarlah bercinta sekali dengan tuhan yang satu dan rasul yang membawa syafa’at di akhirat nanti. Perasaan cinta kepada lelaki atau perempuan merupakan lumrah alam yang kita tidak boleh dinafikan. Kalau hendak bercinta, biarlah berpengang kepada batasan agama yang tetapkan agar tidak terlanjur dilembah yang hina.

7. Cinta akan makhluk dan alam merupakan cinta kepada anugerah ALLAH yang maha besar,kerana Dia lah yang menciptakan segala-galanya di sini. Kerana sesungguhnya DIA lah cinta yang hakiki.

sekian…..


Actions

Information

Leave a comment